• الثلاثاء 13 نوفمبر 2018
  • بتوقيت مصر06:37 م
بحث متقدم
شاهد ردًا على سؤال تونسي..

الرئيس: "مش أنا اللي هحقق حلم المصريين"

الحياة السياسية

الرئيس السيسي
الرئيس عبدالفتاح السيسي

محمد الخرو

ردَّ الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، على سؤال شاب تونسي يدعى محمد عبيد، على هامش منتدى شباب العالم، والذي كان عن أحلامه للمصريين.

وقال الرئيس في رده على الشاب التونسي: "المصريون هم السبب الحقيقي في النجاحات التي حققتها مصر"، مؤكدًا أنه من دون تحمل ورضاء المصريين على الإجراءات الاقتصادية الصعبة التي تم تطبيقها على الأقل منذ نوفمبر 2016، ما كان لتلك الإجراءات أن تتم أبدًا، مؤكدًا أنه يتألم لكل مصري يعاني ظروفًا صعبة بسبب تلك الإجراءات.

وقال الرئيس السيسي: "أنا هقولك حاجة مش أنا اللي هحقق حلم المصريين.. اللي هيحققها هما المصريين.. إجراءات الإصلاح اللي حصلت منذ نوفمبر 2016، لو بتتعمل من 10 أو 15 سنة.. الرئيس السادات سنة 77 أضاف قروشًا بسيطة جدًا على أسعار السلع.. وتحرك المصريون ولم ينتهِ تحركهم إلا بإنهاء هذه الإجراءات.. إحنا بنتكلم على إجراءات صعبة عملناها.. طبيعي بعد إجراءات 77 ظلت وأحداثها ظلت هاجسًا لأي صانع قرار بعد كدة كان يقدر يقدم بشكل حاسم لاتخاذ إجراءات زي كدة.. ولا كان المسئول كان عايز ياخد إجراءات زي دي لان التجربة وقتها كانت قاسية جدا.

وأضاف الرئيس، "من 77 للنهاردة اتعاملت محاولات للإصلاح لكن ماكنتش زي الاجراءات اللي عملناها في سنتين .. ولا 10% من تلك الإجراءات كانت ممكن تمرر إلا والمصريين يتحملوا .. مفيش مصري خرج رفضا لهذه الإجراءات .. انا بتألم والله لكل مصري ظروفه صعبة وأنه محووج وبنحاول نخفف بإجراءات حماية اجتماعية ما امكن ..و لكن النجاح لمصر في المستقبل مش بيا انا .. لا بالمصريين .. على قد ما هيصبروا ويتحملوا ويعملوا على قد ما النجاح هيكون .. لان انا كمسئول لو لقيت ان الناس مش هتتقبل القرار مش هعملوا لو كان التقدير ان القرار هيترتب عليه صدام".

وتابع: "عملنا إجراءات خلال الخمس سنوات الماضية أعمال غير مسبوقة في كافة المجالات يكفي أقول إن خلصنا بنية اساسية متطورة لدولة بمساحة وعمق وعدد سكان مصر واحنا ميعادنا مع المصريين في 30 يونيو 2020 علشان اقولهم تعالوا يامصريين استلموا بلد بيكم شوفوا عملت ايه.. لكن هل ده بس هيبقى كفاية ؟ لا لان احنا 100 مليون وده عدد مش بسيط وبنزيد كل سنة تقريبا قوة عمل مليون نسمة .. قولولي مين يقدر يدبر أموالًا لتوفير فرصة عمل لمليون إنسان كل سنة". 

شاهد الفيديو..


تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

من المسؤول عن خسارة الأهلي للقب الأفريقي؟

  • فجر

    05:00 ص
  • فجر

    04:59

  • شروق

    06:25

  • ظهر

    11:44

  • عصر

    14:42

  • مغرب

    17:03

  • عشاء

    18:33

من الى