• الجمعة 16 نوفمبر 2018
  • بتوقيت مصر08:01 م
بحث متقدم

تسليم السودان لشاب إخواني يفتح النار على قيادات الجماعة

الحياة السياسية

الشاب الإخواني باسم محمد إبراهيم جاد
الشاب الإخواني باسم محمد إبراهيم جاد

مصطفى صابر

فجر القبض على الشاب الإخواني باسم محمد إبراهيم جاد، موجة غضب واسعة ضد قيادات "الإخوان المسلمين" في الخارج، وخاصة جبهة محمود عزت الأمين العام للجماعة.

كانت وزارة الداخلية أعلنت اليوم في بيان لها أنها قامت اليوم بتصفية 6 عناصر من حركة "حسم"، المتورطين في استهداف موكب مدير أمن الإسكندرية السابق.

كما  أعلنت أنها نجحت في ضبط القيادي الإخواني بحركة "حسم" باسم محمد إبراهيم جاد، الذي تولى تدبير السيارة المستخدمة في الحادث، واستغلالها في نقل المواد المتجرة والأسلحة، وتسليهما لعناصر البؤرة بمدينة الإسكندرية، في إطار الإعداد لتنفيذ الحادث المشار إليه، بحسب بيان وزارة الداخلية.

 الناشط الحقوقي هيثم أبو خليل، الداعم للإخوان انتقد بشدة السلطات السودانية عقب تسليم الشاب المصري جاد للسلطات المصرية، وكتب عبر صفحه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "عيب عليك يا عمر البشير تسلم شاب مصري بريء مطارد ، دي مش أخلاق السودان الطيب، حصل إيه يازول يا إبن النيل؟! حياة باسم جاد في رقبتك يا البشير، ومنهم لله كمان الناس الكبيرة اللي متحركتش علشان تخرج الشباب المعتقل أو تمنع تسليمهم..!".

وقال المحامي ممدوح إسماعيل، القيادي بتحالف دعم الإخوان: "تسليم السودان للشاب المصري باسم جاد للأمن المصري، عيب لم يحدث من قبل من الزول السوداني، ومخالفة للإسلام وعادات العرب والقيم والقانون الدولي وحقوق الإنسان، وحتى الرجولة".

وعلق الحقوقي هيثم غنيم متسائلاً: "هل الأولى توجيه الغضب واللوم ضد الحكومة السودانية، ولا ضد قيادة الإخوان الفاشلة حتى الآن؟ انتوا لسه مستنيين ايه؟ لما تصحوا الفترة الجاية علي خبر اعدام كل اسبوع لمجموعة من شباب الإخوان في السجون؟ هل هتستريحوا كده؟".

وتابع: "ليه بتنكروا إن في مرض؟ وازاي هنلاقي علاج والأغلبية بتنكر وجود مرض خبيث متفشي في الجسد؟ ليه مفيش ثورة ضد القيادات الي اتسببت في وصول السيسي ليصبح وزير دفاع؟ ليه مفيش حساب للي اختاروا مكان اعتصام رابعة وتسببوا بسوء تخطيطهم في المجزرة الي حدثت يوم الفض؟ ليه مفيش حساب لنواب مجلس الشعب الي مطلعوش اي قانون ضد امن الدولة وغيرها قبل مايحلهم المجلس العسكري؟ ليه مفيش حساب لمسئولين مظاهرات يوم 16 اغسطس 2013 و يوم 6 اكتوبر 2013؟ والي تسببوا في كارثة، ليه؟ليه مفيش حساب للقيادات الي بره الي استغلت مناصبها للحصول علي جنسيات وتكوين شركات وجني اموال، مع اهمال الشباب؟".

وتابع: "كل واحد مسئول عن الكارثة مفيش حساب حصل ليه، بالعكس هتلاقي نواب مجلس الشعب طلعوا عملوا فنكوش البرلمان المصري بالخارج، وطبعا في كذا فنكوش تاني زي المجلس الثوري المصري، وفيه تحالفات من ورق ملهاش لازمه زي تحالف دعم الشرعية بكل الاحزاب والتيارات الي فيه".

وكشف الناشط الإخواني عبد الرحمن عز بعض المعلومات عن جاد: "باسم محمد ابراهيم جاد من ثوار 25 يناير وعضو بجماعة الإخوان المسلمين، اعتقل في السودان مع عدد من شباب الإخوان من اكتر من 5 شهور تقريبا بعدما هاجر وهرب اليها بعد ملاحقة الأجهزة الأمنية  له  في مصر، لاحقا تم الإفراج عن الشباب اللي كانوا معاه الا هو ولما أصحابه واهله سألوا قيادات الإخوان هناك التابعة لإخوان محمود عزت وعلى رأسهم محمد الحلوجي (اللي بيقوم بالتنسيق الكامل والتواصل مع أجهزة الأمن والمخابرات السودانية) كان الرد "محدش يسأل عنه تاني" !!!

وتساءل: "هل أصبح "السودان" يسلم المعارضين السياسيين المصريين؟ وما مدى حجم تورط قيادات الإخوان التابعين لمجموعة محمود عزت في تسليم الشباب للنظام في مصر؟".


تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

من المسؤول عن خسارة الأهلي للقب الأفريقي؟

  • فجر

    05:02 ص
  • فجر

    05:02

  • شروق

    06:28

  • ظهر

    11:45

  • عصر

    14:41

  • مغرب

    17:01

  • عشاء

    18:31

من الى