• الإثنين 18 مارس 2019
  • بتوقيت مصر03:54 م
بحث متقدم
نجله يكشف..

الطلب الذي رفضه "مرسي" خلال حكمه

الحياة السياسية

محمد مرسي
محمد مرسي

الطيب حسين

كشف عمر مرسي، نجل الرئيس الأسبق محمد مرسي، عن رفض والده التقديم له بأكاديمية جوية، أثناء تواجده في الحكم، بحجة تعيين خريجي "الأكاديمية" أولًا.

وكتب نجل "مرسي" عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، أنه توجه للقصر الرئاسي لأول مرة في حياته من أجل مقابلة والده لبحث الخطوة التالية عقب اضطراره لتقديم استقالته من شركة مصر للطيران، مشيرًا إلى أنه لم يتمكن من مقابلته إلا لمدة 10 دقائق بعد انتظار 7 ساعات كاملة.

وأوضح أنه كان يرغب في التقديم في أكاديمية جوية، بأمواله الشخصية، بعد ضجة مصر للطيران التي أثيرت في الإعلام حينها، إلا أن الرئيس الأسبق رفض هذا الأمر بحجة وجود نحو 200 من "خريجيها"، في انتظار التعيين.

وجاء نص التدوينة كما يلي:

"أول مرة أروح قصر الاتحادية كانت من أربع سنين ونص، سيارة تابعة لرئاسة الجمهورية كانت في إنتظاري أسفل المنزل بالتجمع الخامس.. وفِي حراستي أكبرهم كان برتبة مقدم أركان حرب اللي بيركب قدام في العربية الي أنا هبقي فيها".

وتابع: "انا راكب وبيدور في دماغي ألف فكرة أهمهم كيف للرئيس مرسي أن يحكم مصر و أنا أبنه أستغليت فرصة مقابلته لمجرد رؤية القصر الحاكم من الداخل ومصر لم تحكم يوما بالعدل وهو عادل".

وأضاف: "لقيت اللي راكب قدام بيقولي حضرتك ديه أول مرة تزور القصر الحاكم أنصح حضرتك وأنت داخل ما تسلمش علي حد ولا ترد السلام يا فندم.. المهم طبعا دخلت سلمت علي كل الناس الي كانو في أستقبالي وأنتظرت الرئيس الي هو أبويا لحد ما يفضي 7 ساعات متواصلين عشان أكلمه عشر دقايق".

وقال: "الموضوع كان بخصوص شغلي بعد ما قدمت استقالتي من مصر للطيران بعد الزيطة الي حصلت لما اشتغلت في الشركة القابضة.. وقالو بقبض 30 الف.. لا لا 70 الف.. لا ده بياخد 100 الف في الشهر.. وهي كانت وظيفة أقل من العادية لا حاجة لي بها لاني بشهاداتي وخبرتي كنت بجهز نفسي لحاجة أكبر من كدة بكتير".

وأكمل: "المهم قولت للريس يومها أنا عايز أدخل أكاديمية جوية علي نفقتي الشخصية أرجعلهم مصر للطيران طيار وبفلوسي.. قالي يا عمر أبوك بيخاف من ربنا وعشان كده انا مادخلتش بسلطاني في شغلك لا في الشركة القابضة ولا غيرها.. وعايزك تبقي عارف أن ربنا شاهد علي ظلمهم ليك هو الي هيعوضك خير في حياتك.. والأكاديمية الجوية أجلها يا بني عشان الشباب بتوع الأكاديمية الجوية في منهم 200 خريج مستنين الدور و من قبلك و أنا هشغلهم علي دفعات أنت كده هتستني دورك 3 سنين و أتفقنا".

وأضاف: "بعدها طلعت ركبت و مشيت.. لسان عقلي فيها متي ستعلن قوى الشر والإرهاب والفساد الحرب علي رئيس مصر العادل الأمين وهو يؤسس لشعبه دولة عادلة غنية وقوية يحكموها بأنفسهم".


تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

هل تؤيد إلزام المقبلين على الزواج باجتياز دورة تأهيلية؟

  • مغرب

    06:10 م
  • فجر

    04:44

  • شروق

    06:07

  • ظهر

    12:08

  • عصر

    15:34

  • مغرب

    18:10

  • عشاء

    19:40

من الى