• الأحد 22 أكتوبر 2017
  • بتوقيت مصر08:11 ص
بحث متقدم

سارق الجبن الذي أبكى المصريين

الصفحة الأخيرة

«سوبر ماركت» يعتذر للمسلمين عن بيعه لحم خنزير
ارشيفية

أنس مصطفى

أخبار متعلقة

مواقع التواصل

الغلاء

مول مصر

سارق الجبن

تداول نشطاء عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" موقفا مأساويا شهده «سوبر ماركت» شهير، يعبر عن حالة العوز والفقر التي وصل إليها الشعب المصري بعد الغلاء الذي أصاب البلاد، وتدهور الأوضاع المعيشية والاقتصادية.

وفي الرسالة التي ما لبثت أن انتشرت عبر موقع التواصل الاجتماعي ولاقت صدى كبير لدى النشطاء، روى كاتب التدوينة، قائلا أنه خلال تواجده بسوبر ماركت كبير، وعند "الكاشير" كان هناك رجل  تقريبا 55 عاما "بيحاسب قبلي على كيس عيش بس، بعد ما حاسب بتوع الأمن اتلمو عليه وأخدوه معاهم ف أنا شدني الموقف وسألت!.. قالولي ده سارق حاجه والكاميرات صورته".

وتابع،" فضولي زاد ورحت وراهم وبعد تفتيش الراجل لاقو معاه علبة جبنه تمن جرين لاند وتمنها 3جنيه وبعد تفتيشه ممعهوش غير البطاقة والعيش اللي حاسب عليه وعلبة الجبنة"، مشير إلى أن الرجل كان منهارا ولكنه لم يغفر ذلك عند "أمن السوبر ماركت" الذين أصروا على تسليمه للشرطة.

وأضاف، "ومع محاولاتي إني أدفع الفلوس والراجل يمشي رفضوا وقالوا لا لازم الشرطة، متابعا:" لاقيت شاب شغال في السوبر ماركت خدني على جنب بيقولي أن امبارح مسكوا واحده سارقه سبراي وزيت زيتون ودفعت تمنهم ومشيت لأنها هددتهم على الرغم أنها مش محتاجة ومعاها عربيه !! فإصراري زاد اني لازم اقف جنب الراجل وهما طبعا رافضين".

ولفت إلى أن الشرطة وصلت بعد فترة قصيرة وكان ضابط صغير وأمين شرطة، وعندما علموا ببلاغ، سألوا الرجل "ليه عملت كده..قالهم كنت جعان وسرقت أرخص حاجة عشان أكل.."، مستطردا:"لقيت ضابط الشرطة بيقول لموظفي الأمن سيبوه يمشي إحنا في رمضان .. طبعا رفضوا .. لاقيت الضابط اتعصب وقال لو متنازلتوش هنكتب في المحضر إنكم احتجزتموه بالقوة.. ومع إصرار الطرفين وتعاطف كل العملاء.. قرر الضابط إنه يمشي الراجل وكمان أداله فلوس لا ومش بس كده تقريبا كل واحد كان واقف دفع للراجل اللي فيه النصيب غير الشنطة اللي لمها وحطوله حاجته في ترولي.

إلا أنها المفاجأة بحسب المنشور والتي أصابت الجميع بالذهول، أن الرجل ترك كل شيء حتى ما اشتراه وفضل أن يموت من الجوع ولا يتذل " والله والله أنا شفت دموع الناس بما فيهم الضابط والأمن بتاع الماركت".

ولم يتسن لـ"المصريون" التحقق من صحة التدوينة، ولم يكشف كاتبها عن اسم السوبر ماركت الذي شهد الواقعة.
شاهد التدوينة..



تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

هل تؤيد استبعاد "كوبر" عن تدريب المنتخب قبل المونديال؟

  • ظهر

    11:44 ص
  • فجر

    04:44

  • شروق

    06:08

  • ظهر

    11:44

  • عصر

    14:55

  • مغرب

    17:20

  • عشاء

    18:50

من الى